Coop: jaaninädalast võitsid enim saared ja Lõuna-Eesti

Tänavused pikad jaanipühad viisid rohkelt puhkajaid suursaartele ja Lõuna-Eestisse. See kajastus selgelt ka Coopi kaupluste müügitulemustes, selgub Eesti suurima jaeketi jaaninädala analüüsist.

“Tänavused jaanipühad näitasid selgelt, et inimesed eelistasid puhkust veeta saartel ja Lõuna-Eestis, eelistades teha oma ostud kohapealsetes toidupoodides,” kommenteeris Coop Eesti Keskühistu juhatuse esimees Rainer Rohtla.

Kuigi selle aasta jaaniostud tervikuna näitasid eelmise aastaga võrreldes väikest langust, kasvas mitme Coopi kaupluse ja piirkonna käive sel perioodil märgatavalt. Tugeva tulemusega paistsid Hiiumaa, Saaremaa ja Võrumaa kõrval silma nii Haapsalu kui ka mitmed Tartumaa Coopi kauplused.

Kui varasemalt on jaaninädalal kasvanud hüppeliselt Coopi väikepoodide käive, siis sel aastal jäi nende kasv nädal aega varasemaga võrreldes tagasihoidlikumaks. Küll aga sooritati märksa rohkem oste Coopi suuremates poodides. „Suurima formaadiga kauplused jäid meil jaanipühade ajal plussi, kuid vihmane ilm väikepoode nii palju ei soosinud kui varasemalt. Seega üldiselt jäime eelmisele aasta natuke alla,“ tõdes Rohtla.

Enim kasvas pühade ajal Coopi poodides värske liha müük, mida müüdi üle 11% rohkem kui eelmisel aastal jaaninädala ajal. Koguseliselt kasvas ka puu- ja juurviljade müük, mis oli ligi 7% mullusest kõrgem. Eriti suure hüppe tegid aga vitamiiniveed, mida osteti sel aastal jaanipühadeks ligi 42% mullusest enam. Ostjatel läks seekord rohkem vaja ka putukatõrjevahendeid, mille müük kasvas koguseliselt 6,4%.

Selle kõrval oli tootekategooriad, mille müük eelmise aastaga võrreldes langes. Suurimat ilmamõju oli näiteks näha jäätise müügis, kus väikejäätisi müüdi koguseliselt 26% vähem. Varasemast mõnevõrra kehvemini läks ka marjadel, kommikarpidel ning alkoholivabadel jookidel. Viimaste müük langes mullusega võrreldes koguseliselt üle 23%.

“Jaaninädala müügitulemustes peegeldub jätkuvalt tarbijate majanduslik ebakindlus, mis ei ole veel taastuma hakanud, kuigi hoiuste hulk kasvab ja majandusekspertide sõnul on pilt üha parem,” ütles Rohtla. “Nautige hoopis Eesti suve ja koguge hoopis positiivseid emotsioone lähedaste seltsis koduaias grillides, RMK aladel telkides või väljasõitudega teistesse looduskaunitesse kohtadesse.”

Coop on Eesti suurim ja vanim toidu- ning esmatarbekaupade kett, mis koosneb 18 kohalikust tarbijaühistust ja nende koostööd koordineerivast keskühistust. Grupil on suurusjärgus 320 kauplust, mis asuvad üle Eesti suurlinnadest väikeasulateni, olles paljudes piirkondades ka ainus toidu- ja esmatarbekaupade teenuse pakkuja. Coopi eelmise aasta netokäive ulatus 856,1 miljoni euroni, millega jaekett hoiab 23,16% turuosaga turuliidri positsiooni.