Kriimustatud või mõlkis poritiib? Mida teha ja millal vahetada

Paljudele autojuhtidele tundub poritiib esmapilgul pelgalt esteetiline detail – midagi, mis annab sõidukile tervikliku ja korrektse välimuse. Tegelikult täidavad poritiivad väga olulist funktsiooni: nad kaitsevad auto kere, rattaid ja teisi mehhanisme pori, vee, kruusa ning teepealsete prahide eest.

Korras poritiivad aitavad vähendada rooste teket, pikendavad sõiduki eluiga ja säilitavad selle väärtust. Just seetõttu ei tohiks neid kahjustuste korral eirata. Mõlkis või kriimustatud poritiib ei ole pelgalt visuaalne probleem – see võib aja jooksul viia tõsisemate korrosioonikahjustusteni.

Levinumad poritiiva kahjustused

Poritiivad on pidevas kontaktis väliskeskkonnaga. Erinevalt sisemiste mehhanismide kaitstud asukohast on poritiivad esirinnas ilmastiku ja teekatte mõjude suhtes.

Kõige tavalisemad kahjustused on:

  • Kriimustused ja kivitäkked – tihtipeale tekivad need kivikestest, mida ees sõitev auto üles paiskab.
  • Mõlgid – need võivad tekkida näiteks kitsastes parklates või väiksemate kokkupõrgete tagajärjel.
  • Roosteplekid – kui värvikiht on kahjustatud, võib paljastunud metall hakata roostetama, eriti niiskes kliimas.

Millal piisab parandamisest ja millal tuleb poritiib välja vahetada?

Kahjustuse ulatus määrab, kas poritiiva saab parandada või tuleb see asendada.

Parandamist võib kaaluda juhul, kui:

  • Kriimustused on pindmised ja ei ulatu metalli.
  • Mõlk on väike ning ei ole värvkatet oluliselt kahjustanud.
  • Roosteplekk on varajases staadiumis ja lokaliseeritud.

Sellistel juhtudel saab kahjustused eemaldada poleerimise, pahteldamise ja värvimise abil. Paljud autohooldusettevõtted pakuvad spetsiaalseid keretöid, kus poritiivale antakse tagasi selle algne kuju ja välimus.

Asendamine on vajalik, kui:

  • Poritiib on tugevalt deformeerunud või katki.
  • Rooste on laialdane ja on hakanud söövitama ka kõrvalasuvaid keredetaile.
  • Parandamine oleks kulukam kui uue poritiiva ostmine ja paigaldus.

Uue poritiiva valimine – originaal või järelturu detail?

Poritiiva vahetamisel tuleb otsustada, millist tüüpi varuosa kasutada. Valikus on kaks põhilist varianti:

Originaalosad (OEM) – need on samad detailid, mida autotootjad kasutavad uute sõidukite kokkupanekul. Nende eeliseks on täpne sobivus ja kõrge kvaliteet, kuid hind võib olla märgatavalt kõrgem.

Järelturu poritiivad – paljud tootjad valmistavad kvaliteetseid varuosi, mis sobivad konkreetsetele automudelitele, kuid on oluliselt soodsama hinnaga. Õigesti valitud järelturu poritiivad on hea lahendus hinna ja kvaliteedi suhte mõttes.

Poritiiva vahetuse protsess ja töövõtted

Poritiiva eemaldamine ja uue paigaldamine nõuab täpsust ja kogemust. Tavaliselt tehakse seda professionaalses töökojas, kuid mõningatel juhtudel saab seda teha ka kodustes tingimustes.

Töö hõlmab:

  • Vanade kinnituste ja kruvide eemaldamist
  • Uue poritiiva korrektset paigaldust ning joondamist
  • Vajadusel värvimistöid, kui uus detail ei ole eelnevalt toonitud
  • Kinnituste kontrolli ja auto välimuse viimistlejatöid

Kuidas ennetada poritiiva kahjustusi?

Ehkki kõiki riske ei saa vältida, on võimalik poritiivade seisukorda säilitada pikema aja vältel:

  • Pese autot regulaarselt – see aitab eemaldada pori, soola ja mustuse, mis kiirendavad rooste teket.
  • Väldi kruusateid ja kahjustatud teekatteid, kui võimalik.
  • Paigalda porikummid, et vähendada rataste alt üles paiskuvate kivide arvu.
  • Kontrolli poritiibu regulaarselt, eriti pärast talve või pikemat sõitu maanteel.

Hea uudis on see, et tänapäeval on poritiivad saadaval paljudele automarkidele ja mudelitele – nii uued kui kasutatud, originaalid kui ka järelturu variandid. Otsuse tegemisel tasub hinnata mitte ainult hinda, vaid ka kvaliteeti ja sobivust konkreetsele autole.Foto: designed by Freepik