Mootori käivitamisel mootoriruumist kostuv müra – millised osad viitavad rikkele

Kui mootori käivitamisel kuulete kummalist müra, kolksumist või isegi metalli kriuksumist, ei ole tegemist lihtsalt „talvemüraga” või „vana auto helidega”.

Enamikul juhtudel on sellised helid selge märk sellest, et midagi mootorikatte all on valmis teid teele jätma. Küsimus on selles, kas te kuulete seda õigel ajal?

Mis võib põhjustada heli, kui mootor just tööle hakkab?

Auto, nagu inimene, räägib oma kehaga. Ainult et sõnade asemel on helid, vibratsioonid ja mõnikord kütuse lõhn salongis. Kui pärast käivitamist kuulete ebatavalist müra, näiteks kriginat või klõpsatusi, võib see olla seotud ühega järgmistest detailidest:

  • Starter – see peab olema puhas, ilma hõõrdumise või klõpsatusteta
  • Hammasrattad ja rihmad – kui veomekanism on nõrk, võib rihm krigiseda või vibreerida
  • Õlipump või rõhk – kui mootor kõlab paar sekundit kuivalt, on see hoiatus, et õli ei jaotu õigel ajal
  • Pinge regulaatorid ja laagrid – hõõrdumise, vilistamise või isegi puuduvate helide tekkimine on sageli sellistes kohtades

Mõnikord piisab väikesest laagri defektist, et esmapilgul midagi tõsist ei arene suureks mootori remondiks. Veel hullem – ootamatu seiskumine teel, kui seda kõige vähem vaja on.

Meister ütles, et tuleb vahetada – aga mis täpselt?

Palju sõltub sellest, milline on heli. Kui see ilmub vaid mõneks sekundiks ja kaob – tõenäoliselt on probleem pingutusmehhanismis. Kui heli on pidev ja mootor töötab nagu „liivaga” – võimalik, et tegemist on sisemise ahela või laagrite kulumisega. Sellisel juhul ei tohi oodata.

Kõige olulisem – ärge proovige seda ise parandada. Salvestage heli, näidake seda meistrile või veel parem – pöörduge usaldusväärse teenindusse. Mõnikord on tegemist vaid müra tekitava rihmaga, kuid teinekord on purunenud rull.

Kas kasutatud osad on valikuväärt? Ja kust neid otsida?

Suur viga on arvata, et kasutatud = halb. Tuhanded inimesed kogu Euroopas valivad kontrollitud varuosi, mis maksavad 3–4 korda vähem, kuid kestavad sama kaua. Eriti kui need on ostetud usaldusväärsetelt tarnijatelt.

Just sellistelt platvormidelt nagu Srotas.ee leiate täpselt oma auto mudelile, aastale, mootorile või isegi varustusele sobiva osa. Ja seda mitte ainult Eestis – sama osa võib saata Leedust või Lätist, sageli 1–3 tööpäeva jooksul.

Siin tas tasub otsida, kui ei taha üle maksta:

  • Leedus – osad on tavaliselt laos, kuid hinnad on kõrgemad
  • Lätis – suurem valik, madalamad hinnad
  • Eestis – üks suurimaid varuosade andmebaase piirkonnas, sealhulgas Srotas.ee

Isiklik kogemus – mis juhtub, kui ignoreerida helisid

Gintas Kaunasest rääkis, kuidas ta kevadel märkas, et tema Audi käivitamisel hakkas vaevu kuuldavaks krigin. Ta ei teinud midagi. Mõne kuu pärast oli läbi rebenenud rihm, mis jooksis üle kogu mootoriruumi. Kahju oli ligi 700 eurot. Pärast remonti vandus ta, et kui kuuleb veel kord ebatavalist heli, kontrollib ja vahetab kohe, mitte ei oota, kuni „ise parandab”.

Heli on hoiatus, mitte taustamuusika

Auto ei ole ju katki, kui see sõidab? See ei ole tõsi. Enamik kallidest rikete algab vaikselt – ja heli on ainus märk. Kui seda kuulete, on veel aega suuri kulutusi vältida.