10.5 C
Kuressaare
Teisipäev, 19. oktoober 2021

Merepäästjad vabastasid madalikult isetehtud jahi

Laupäeva hilisõhtul sõitis Roomassaare sadama lähedal madalikule omavalmistatud katamaraaan tüüpi jahtlaev, mille Saaremaa vabatahtlikud merepäästjad eile lahti aitasid ja kaatriga sadamasse pukseerisid.

Läti lippu kandval meresõidukil viibis madalikule kinni jäädes kokku kümme inimest, kellest kaheksa said laupäeval vabatahtlike merepäästjate ja politsei abil kaldale. Saaremaa Vabatahtliku Merepääste Seltsi juhi Maidu Lempu sõnul ei olnud mõtet hakata öösel vastu pühapäeva pimedas katamaraaniga midagi ette võtma.

„Inimesed ja alus ohus ei olnud, lisaks on seal liivane merepõhi,“ ütles Lempu.
Pühapäeval käisid vabatahtlikud merepäästjad kohapeal olukorda hindamas ja otsustasid esmaspäeval madalikul kinni oleva jahi köite abil ühelt poolt muuli ja teiselt poolt suure kivi külge fikseerida, et alus tõusuveega veelgi rohkem madalikule ei läheks. 15-20 m kaugusel kaldast asuva katamaraani ümbruses oli vee sügavus alla meetri, ahtri taga 70 cm.

Mootoririke või nagivatsiooniviga?

„ Ankur, mille öösel panime, väga liivases pinnases ei pea. Lootsime, et tuul annab järgi ja veetase tõuseb ning saame aluse liikuma, et hakata seda juhitult madalikult välja pukseerima. Meie jaoks oli tegemist ebatavalise situatsiooniga, et alus nii kõvasti madalikule kinni sõitnud,“ lausus Lempu.

Madalikule kinni jäänud jaht Roomassaare lähedal. FOTO: Meriliis Metsamäe

Politsei andmetel tabas katamaraani mootoririke. Lempu sõnul ei ole tal alust teistmoodi väita. Pühapäeva õhtul vestles Lempu sel teemal ka katamaraani omanikust kapteniga.
„Ta vahetas filtrid ära ja sai mootori uuesti tööle. Sõukruvi on terve. Arvatavasti oli tegemist küttesüsteemi ummistusega,“ pakkus Lempu.

Roomassaare sadama kapten Kaarel Niine kahtlustas navigatsiooniviga. „Algul oli alus Tulpe saare juures, inimesed käisid katamaraanilt seal isegi jalutamas. Olime mures. Saatsime politseikaatri välja ja vabatahtlikud merepäästjad käisid ka uurimas, kuid siis nad abi ei soovinud,“ rääkis Niine.

Sadamakaamera videosalvestist vaadates ütles ta, et laupäeval kella 23 ajal tuli alus ilusa kursiga sadama suunas, kuid äkki keeras paremale muuli taha. „Muuli tuled on punane ja roheline. Küllap ehmatas punane tuli ära ja alus sõitis natuke vales suunas,“ arvas Niine.

Merevee tõus aitas kaasa

Kaks meeskonnaliiget – kaptenist omanik koos tütrega jäid tema sõnul laupäeval katamaraanile valvesse, et hommikul aluse päästmisega edasi tegeleda. „Öösel küsisin neilt, kas nad vajavad mingisugust abi. Nad ütlesid, et elavad seal ära nii kaua, kui välja pääsevad,“ lausus Niine.

Maidu Lempu pakkus, et kui mootoririke tabas alust enne sadamasse suubumist, siis võis katamaraan jääda tuule kanda ning nii selle madalikule viia.

Eile hommikuks oli merevesi tõusnud ja aitas seeläbi samuti kaasa madalikult lahtipääsemisele. Saaremaa vabatahtlikud merepäästjad pukseerisid Abruka allüksuse päästekaatriga, mis varustatud kahe võimsa mootoriga, ligi 200 m pikkuse köie abil katamaraani Roomassaare sadamasse. “Jahi fikseerimiseks kasutatud pingutatud köied tõmbasid jahi madalikult ära ja alus ulpis kivide juures,” ütles Maidu Lempu.

Romassaare sadamas selgus, et jahi kerel vigastusi ei olnud. Kaarel Niine jutust selgus, et katamaraan tüüpi ehitas valmis selle omanik viie aastaga ning ta on alusega seilanud Vahe-
meres, Kanaari saartel jm.

Laupäeva õhtupoolikul tegeles politsei veel teisegi merel aset leidnud sündmusega.
Hädaabinumbrile helistaja teatas, et tema kaks kalastajast sõpra olid päeval kummipaadiga Asva ja Saareküla kandis merele läinud, ent ei olnud õhtuks tagasi jõudnud.

Sõpradega ei olnud võimalik telefonitsi ühendust saada. Politsei alustas otsinguid ning kaasas ka lennusalga kopteri. Juhtum lahenes pühapäeva hommikul, kui merelt pimedas maabunud ja maismaal eksinud merehädalised koputasid ühe Saareküla eramu uksele.

3 KOMMENTAARID

guest
3 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
Erik Koitla, merepäästja
Erik Koitla, merepäästja
12 days ago

See õnnetus liigitub ilmselgelt õnnelike õnnetuste lahtrisse. Asjaolud, mis õnnetuse hetkeks olid juba kokku sattunud, oleksid võinud viia palju kurvemate tagajärgedeni. Meri on visa lohakusest või rumalusest tehtud eksimusi rängalt ära kasutama. Seekord õnneks nii ei juhtunud.

...
...
12 days ago

Õnnetus õnnetuseks aga vara päästmine on puhas business!

Roland Mere
Roland Mere
11 days ago
Vasta  ...

Siit tekib küsimus, et kas LOF 2000 leping sai allkirjastatud enne varapääste opratsiooni. Kui ei, siis rumalukesed. Kui jahh, siis tublid poisid

12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised