-2.8 C
Kuressaare
Neljapäev, 9. detsember 2021

Järve ja Mändjala rannaala ehituskruntideks?

Kaarma vallavalitsus tegi valla üldplaneeringu koostamise käigus Saare maavalitsusele ettepaneku muuta maakonna üldplaneeringus Keskranna, Mändjala, Nasva, Kudjape, Muratsi ja Kasti küla ning Abruka saare ehituskeeluvööndit.
Taotluse kohaselt väheneks ehituskeeluvöönd enam kui kümne kilomeetri pikkusel rannajoonel Järve rannast Loode tammikuni, samuti tervel Abruka saarel. Mändjalast Nasva jõeni kulgeva Sõrve maantee ja mere vahelise ala tahab vald muuta elamumaaks, kuhu tulevad kuni 1,5 korruselised ühepereelamud. Nasva jõest Loode tammikuni jäävale alale saaksid soovijad ehitada 100 meetri kaugusele merest kuni kahekorruselisi ühepereelamuid.
Elamuehitusele avatakse ka Sepamaa lahe äärsed alad Kudjape ja Muratsi küla piires ning Abruka saare rannad.
Kaarma valla ehitusspetsialist Peeter Arikas ütles, et valla eesmärk on muuta atraktiivsed piirkonnad ehitamise jaoks vabaks ning meelitada valda tööjõulist ja makse maksvat elanikkonda.
“Miks mitte lubada ehitada mere äärde nägusaid väikseid maju,” leidis Arikas. Samas möönis valla ehitusspetsilist, et ehituskeeluvööndi vähendamise nii suures ulatuses võib tekitada ägedaid vaidlusi.
“See on meie poolt provokatiivne samm, mis väga paljudes tekitab meeletut vastuseisu,” ütles Arikas.
“Oleme aga just väitluste käigus leidnud vastuseisjatega väga paljudes punktides kompromissi,” lisas ta.
Erilisi vaidlusi tõotab kaasa tuua ehitustegevuse taotlemine Sõrve maantee ja mere vahelisele alale, kus praegu on ehitustegevus keelatud. Maakonna üldplaneeringu järgi piirneb ehituskeeluvöönd just loodusliku piiri ehk Sõrve maanteega, mis kulgeb sellel alal 250 – 350 meetri kaugusel merest. Keeluvööndi määramisel on arvestatud, et maantee ja mere vahelisse piirkonda jäävad üleujutusalad, luited ning kaitse – ja hoiumetsad.
Merele avatud ehituspoliitika tekitab probleeme ka Abrukal, kuna looduskaitsjatel on kavas kuulutada kogu Abruka saar Natura 2000 alaks.
“Vanasti oli Abruka aktiivne kaluri – ja rannaäärne küla, miks ei võiks ka tänapäeval niimoodi olla,” põhjendas Peeter Arikas valla käsitlust Abruka ehituspoliitikast.
Põhjendades ehituskeeluvööndi vähendamist Järve ja Mändjala vahelisel alal, märkis Arikas, et seda on vaja vetelpäästerajatiste, avalike tualettide ja muude ehitiste püstitamiseks randa. Samas on teada, et suplerannas on rajatiste tegemine lubatud ja selle pärast pole vaja ehituskeelu vööndit vähendada.
Arikase jutust selgus ka, et tulevikus võidakse Järve maad erastada, mistõttu taotleb vald puhkajate tarvis kaldariba laiendamist seadusega ette nähtud 10 meetrilt 20 meetrile.
Meie Maa tundis huvi, kas Järve ja Mändjala vahelisele alale elamuehitust ei tule?
“Ei tahaks lubada. Kui peale meid kunagi tehakse ei oska öelda, aga meie tahame seda välistada,” vastas Arikas.
Saare maavalitsuse arengu – ja planeerimisosakonna peaspetsialist Raimond Jõearu ütles Meie Maale, et kuna tegemist on niivõrd konfliktsete aladega, kavatseb maavalitsus otsuse langetamisel konsulteerida vastava eriala teadlastega. Eriline tähelepanu saab maavalitsuse poolt osaks Mändjala-Järve rannajoone ehituskeelu vähendamise küsimuses.
Keskkonnaministeeriumi looduskaitse osakonna spetsialist Urve Sinijärv ütles Meie Maale, et Kaarma vald pöördus ministeeriumi poole ehituskeeluvööndi vähendamiseks juba suvel. Siis taotles vald osas kohtades keeluvööndi vähendamist koguni 50 meetrile.
“Pidasime kaheldavaks ehituskeeluvööndi viimist 50 meetrini nii ulatuslikul alal, nagu oli välja pakutud,” lausus Sinijärv. Tema sõnul on Kaarma plaanide näol tegemist uue tiheasustusala moodustamisega, millele saab seaduse järgi anda nõusoleku üksnes Vabariigi Valitsus.
“Kui Saaremaa randades hakatakse hoonestama tiheasustusala põhimõtete järgi, siis ma kardan, et lähevad kaduma need väärtused, mille pärast inimesed sinna üleüldse tahavad minna,” ütles Sinijärv.
Tema hinnangul muudab liiga avatud ehituspoliitika küsitavaks randade avaliku kasutuse.
“Alguses võib ju küll teha nägu, et kõik võivad randa kasutada aga tasapisi võibolla muutub ta ikkagi kuidagi kinniseks. Kui on ehitatud merele niivõrd lähedale tekib inimesel iseenesest tõrge sinna minna.”
AIN LEMBER

guest
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised