-7 C
Kuressaare
Laupäev, 4. detsember 2021

Ralli on raske nakkushaigus, kinnitab Uno X Saaremaa Rally ekipaaz nr 5

Niisiis – kolmapäeva õhtu. Uno X Saaremaa Rally ekipaaz nr 5 ehk Mihkel Niinemäe ja Toivo Annus on just – just Saaremaale jõudnud, asjad hotellituppa visanud ja asutavad end linna- ja lennuväljakatsega tutvuma minema, kui nakkuseuurijate kamp nad sisse piirab ning end edukalt auto tahaistmele “hääletab”.
Kõigepealt tuleb ründajail läbi elada pisuke pettumus, sest hotelli ees seisev valge Subaru pole teps mitte see sõiduriist, millega teadsime neid mehi sõitvat. Selgub, et ajani, mil nende võidusõidusuksu, Mitsubishi Lancer, mandrilt saarde jõuab, on veel terve ööpäev aega – selle kohale toimetamise tähtis töö on jäetud mehaanikute meeskonna hooleks. Pealegi tulebki võistluse juhendi järgi rajaga tutvumiseks kasutada täiesti tavalist autot – et teid säästa.
OK, lepime siis sellega, mis on. Ja kaardilugeja Toivo, kes tõmbab oma kirevast portfellist välja kaks raamatut, hakkab võhikuid tasapisi ralliasjandusega kurssi viima.
Esimene, vaheldumisi valgetest ja kollastest lehtedest kokku pandud raamat on korraldajate antud ja seda võib piltlikult kutsuda rallimehe piibliks: sinna sisse on kantud võidusõidumarsruut tehnilisest keskusest kuni viimase katse lõpuni välja.
Saame oma üllatuseks teada, et ralli pole mitte ainult kiiruskatsed, vaid ka täpselt ette antud kaardi järgi toimuvad ülesõidud (st liikumine ühelt kiiruskatselt teisele), tehnilise hoolde pausid jne, kusjuures kõik on ajaliselt piiratud. See tähendab, et igaks asjaks on ette nähtud oma aeg – ja kui kas liigselt kiirustad või kauaks venima jääd, saad selle eest trahviminutid kaela. (Et ülesõitudeks arvestatud aeg on täiesti piisav rahulikuks liiklemiseks ja võidusõitjatel pole seega kusagile kiiret, peab Toivo naljaga pooleks võimalikuks, et ralliautod on ainukesed, mis katsete vahepeal kiirust ei ületa – publik seevastu kujutleb end ühelt katselt teisele sõites kõvadeks ralliässadeks!)
Teine raamat, tavaline ruuduline kaustik, on Toivo enda kirjutada. “Igal rallil kirjutan ühe valmis,” ütleb ta mõnuga.
Ajal, mil linnakatsega tutvumise sabas seisame ja kõik korraldajate ajakavaga toimetulematust kiruvad, jõuame pisut uurida meeste endi ankeete. 30 -aastane Mihkel, kes tsiviilelus kütuseäriga tegeleb, on nüüdseks rallinud peaaegu kümme aastat. Temast neli aastat vanem Toivo, argipäeviti pangandusega seotud mees, alustas võidusõiduga aastal 1997.
“Ralli on haigus, mitte midagi muud,” ütleb Mihkel, võrdlemisi hästi teeseldud kurbusega hääles. “Tõsijutt, see on nagu narkomaania.” (Mis tunnistab veelkord, et isegi selliste meeste auto tagaistmel istuda on nakkusohtlik.)
Mihkli kinnitusel püüavad kõik nende meeskonna liikmed, olgu nad siis sõitjad või putitajad, ennekõike hästi teha oma põhitööd, alles siis tuleb hobi – võidusõit. Ent kui juba sõitu minnakse, siis võitma. Paistab, et asja võetakse tõsiselt jah, sest Niinemäe-Annus on ralli Eesti meistrivõistluste arvestuses standardautode ehk N – klassi teised.
Esimesel õhtul saavad kaardilugeja raamatusse kirja kahe linnakatse kiiruslegendid. Kõigepealt sõidetakse rada läbi nii, et roolimees Mihkel loeb vastavalt tee käänakutele ja kurvidele ette näiteks: “Viiskümmend, parem kaks, trampliin, seitsekümmend, vasak kuus, ohtlik, mahapööre….” ja Toivo paneb selle kõik (kurvide vahemaad, nende raskuse kategooriad, muud tähelepanekud tee kohta) oma märkidega raamatusse kirja. Teine kord sõidab Mihkel juba paarimehe lugemise järgi, ühtlasi kontrollitakse, kas kõik on kirjutatud õigesti. Kolmas kord saavad parandatud viimsedki iluvead. Tõsijutt, asi peab olema viimseni lihvitud, sest selgub, et katse ajal sõidab juht ainult kaardilugeja legendi järgi, ise ta sellise kiiruse pealt raja kulgu jälgida ei jõuakski. Mis eeldab, et usaldus kahe mehe vahel peab olema absoluutne. “Rallit saab sõita kahel tingimusel: et kumbki pole enesetapja ning et mõlemad teevad oma tööd maksimaalselt hästi,” ütleb Toivo.
Muide, tutvumissõidul kehtivad täiesti tavalised liikluseeskirjad. Kes kiirust ületab ja vahele jääb, saab trahvi. Esimene kord 1000 krooni, teine kord 2000. Kolmas kord võib tähendada võistluskeeldu – ja loomulikult lisandub sellele veel politsei määratud karistus.
Neljapäeva hommikul saavad mehed täiesti omapead Sakla ja Kõljala katset märkima minna. Kui lõuna paiku kokku saame, kommenteerib Toivo, et need katsed tõotavad võidusõidu aegu kujuneda väga kiireiks. “Seal on ka selliseid lõike, kus saab sõita, kõik kellad põhjas. Hirm tuleb peale, aga pidurdada ka ei raatsi – pidurid on ju teatavasti kiiruse surm,” filosofeerib ta.
Lisareisijaga tagaistmel suundub Subaru Sõrve. Võistluse pikim, ligi 30-kilomeetrine Mäebe katse on peadpööritav segu metsa -, külavahe – ning mereääreteedest, pärast selle kolmekordset läbisõitu on kõik, ka tagaloksuja, omadega üsna läbi.
Tutvumissõitude viimane, Kaugatuma kiiruskatse, olevat aga üks võidusõitjate lemmikuid Eestis. Just seal korraldavad mehed oma ballastile ka tõelise rallitundelise elamuse, hüpates värskelt teele ehitatud trampliinilt korraks uhkesti õhkugi. Hüpata on ju tore, aga see va maandumine…
Ei saa kurta, ka ülejäänud teekond kulgeb päris heas tempos, ja otse loomulikult jäävad spidomeetri näidud siinkohal must – valgelt avaldamata.
Aga – ju on mõni koht kehal katmata jäänud või liigub ohtlik viirusnakkus nimega ralli ka läbi hüppekas põrunud sabajuurika, igatahes paneb linna tagasi pöördumine selle inimese, kes kardetavasti enam kunagi sellises seltskonnas kihutama ei pääse, sügavasti ohkama.
Et oh, oleks kusagil mõni ripakil auto, üks hea paarimees ja punt lahkeid sponsoreid (eriti neid!) – äärmisel juhul võiks ju ka kaardilugejana alustada…
Selgituseks: sel Saaremaa rallil nr 5 all startinud Harju KEKi ekipaaz Mihkel Niinemäe – Toivo Annus, kes mitu oma väärtuslikku võidusõidueelset päeva ajakirjanike nahka keeras, sattus Oma Saare huviorbiiti puhtjuhuslikult.
See, et Toivo otsapidi Saaremaa poiss on ja oma lapsepõlvesuved enamasti vanema juures Kellamäel veetis, selgus alles hiljem.
TIIU TALVIST

guest
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised