-3 C
Kuressaare
Esmaspäev, 29. november 2021

Saaremaa Ralli – varjusurmast maakonna kalleimaks võidukihutamiseks

“Need kuupäevad ei ole Saaremaa rallile,” märkis Pallo, kes siis ei osanud veel öelda, kus rallit sõidetakse, kuid suurt huvi olid üles näidanud Pärnu ja Hiiumaa.
Saaremaa spordi ühe tippsündmuse, 1974. aastast sõidetud Saaremaa ralli kohale kerkisid mustad pilved. Eesti Autospordi Liit ähvardas Saaremaa ralli tänavu sügisel ära jätta, kuna kahe aastaga oli rallit korraldanud Kogula Auto – moto klubi võlg Rahvusvahelisele Autospordi Liidule maksmata aastamaksude näol kasvanud 40 000 kroonini ja kolm aastat tagasi Eesti parimaks autospordiürituseks tunnistatud rallile otsiti asendajat mandrilt.
Priit Pallo möönis, et kui saarlased raha leiavad, on neil võimalus ralli siiski läbi viia, sest registreerimise viimane tähtaeg on märts. “Kuid rahvusvahelisse kalendrisse registreerimisega on juba niikui nii hiljaks jäädud,” lausus Pallo.
Häirekell kajas juba enne starti
Kahel eelneval aastal rallit korraldanud Kogula Auto – Motoklubi teatas juba enne rallit, et on võidusõidust kasu lõikavate firmade ükskõiksuses ettevõtmist toetada pettunud.
“Kõik on harjunud, et üritust tehakse ja raha tuleb, aga toetada ei taha keegi,” kurtis Saaremaa ralli peaorganisaator Tarmo Tass ja ähvardas spordivõistluse läbiviimisest loobuda.
Tarmo Tass nägi väljapääsu selles, et Saaremaa spordi ühe firmamärgi, Saaremaa ralli organiseerimisega liituksid otsest kasu saavad kauplused, baarid ja majutuskohad. “Kui hakkame ralli tegemisse suhtuma kergekäeliselt ürituse maine langeb ja keegi ei taha siia enam tulla,” täheldas Tass.
Maavanem päästis ralli
Asjad hakkasid Saaremaa ralli jaoks arenema positiivses suunas pärast seda, kui detsembri algul sekkus sündmustesse Saare maavanem Jüri Saar. Ta kutsus kokku ümarlaua, et leida koos kohalike ärimeeste ja spordijuhtidega võimalikud lahendused Saaremaa ralli läbiviimiseks.
Ümarlaua eesmärk oli maavanem Jüri Saare sõnul vaadata, kas Saaremaal on olemas veel inimesi, kes löövad käed ja ütlevad, et teeme ralli ära või tuleb tunnistada, et enam ei tule ürituse läbiviimisest midagi välja.
Ettevõtmise vastu huvi ilmutanud sihtasutus Turvaline Saaremaa jõudis jaanuaris maavanem Jüri Saare vahendusel Eesti Autospordi Liiduga kokkuleppele, et meie spordi firmaüritus hakkab ka tulevikus kulgema Saaremaa teedel.
Sihtasutuse Turvaline Saaremaa nõukogu esimehe Prits Libliku sõnul otsustati võtta ralli korraldamine endi õlule, kuna oli oht, et võistlus läheb Saaremaalt ära. “Kui hakkame tegema, siis hakkame tegema,” lausus Liblik, lisades, et mingit tähtajalist tegevuskava pole maha pandud. “Ikka pikemaks ajaks,” märkis ta.
Ralli liidab äriringkonnad
Uno X Saaremaa Ralli korraldustoimkonna esimees Einar Soe sõnul saab ralli teoks tänu laiale toetuspinnale. “Rallit ei saa teha nii, et kolm meest tuleb kokku ja ütlevad – nüüd hakkame tegema,” tõdeb Soe, kes leiab, et nii suurt spordivõistlust tuleb teha koostöös kõigi Saaremaa ettevõtjate ja spordiesindajatega. “Enne veel kui võeti vastu ralli korraldamise lõplik otsus, oli meil tuumik juba kokku pandud.”
Soe sõnul pole olnud vaja ettevõtjatele asja selgitada. “On neid ettevõtjaid, kes otseselt või kaudselt ralli pealt teenivad, kuid kaudselt on peaaegu iga firma ralliga seotud. Kõik saavad aru, et raha tuleb siia ja ei lähe kusagile mujale,” leiab Soe.
Mängus on miljonid kroonid
Uno X Saaremaa ralli korraldajad kulutavad miljoni, et teenida miljoneid. Aasta aastalt kasvanud võidusõidu eelarve ulatub tänavu miljoni kroonini, mis ralli korraldustoimkonna esimehe Einar Soe sõnul kulub võidukihutamise organiseerimisele.
“Turvanõuded on kallid ja suure kulu eelarvest võtab tööjõud, kuigi aastaringselt palgal olevat inimest ei ole,” märgib Soe, lisades, et summa tuleb peamiselt kokku tänu sponsorite toele. “Enne kui otsutati rallit tegema hakata, oli meil juba kandepind olemas.”
Ralli korraldajad prognoosivad Saaremaa majandusele tulu kuni neli miljonit krooni, sest lisaks võidusõitjate poolt kulutatavale rahale oodatakse siia veel päris suurt hulka rallisõpru mandrilt, kes kõik tahavad öömaja, söövad, joovad ja tarbivad kütust.
Ralli direktor Üllar Seeman ei oska vanade kogemuste najal öelda, kui palju rahvast mandrilt rallit vaatama tuleb. “Nii suurt reklaamikampaaniat kui sel aastal, ei ole Saaremaa ralli suhtes varem rakendatud,” tõdeb direktor, kelle sõnul on ürituse propageerimiseks rakendatud televisioon, raadiojaamad ja ajalehed.
Einar Soe hinnangul saab täpsemad numbrid öelda pärast rallit, kui on üle vaadatud Laevakompanii andmed. “Viimastel aastatel ei ole keegi täpsemat uuringut teinud, kuid tiimides ise on juba tuhatkond inimest, pluss fännid,” märgib Soe.
Eesti autospordijuhid arengutega rahul
Eesti Autospordi Liidu peasekretär Priit Pallo ütles, et Saaremaa ralli on olnud korralduse poolest alati üks Eesti paremaid.
“Selles osas olid kaks viimast aastat päris kehvad ja seepärast võeti saarlastelt isegi ralli korraldamise õigus ära,” tõdeb Pallo.
“Nüüd on tekkinud uus seltskond, kellega on meil väga head suhted ja tihe kontakt ning korraldajad on võtnud ralli organiseerimisel õige suuna. Ainsa väikese miinusena võib märkida seda, et ralli on pisut liiga pikk.”
Oluliseks eelduseks Saaremaa ralli maine taastamisel peab Pallo kohalike ärimeeste huvi ja toetust maineka autospordi võistluse vastu.
“Õnneks on nüüd tulnud ka rahamehed juurde ja majanduslik pool on tasemel,” märgib Pallo.
“Loodame, et neil õnnestub Saaremaa ralli maine jälle endiste aegade tasemele tõsta.”
Pallo sõnul toetab Eesti Autospordi Liit praeguseid ralli korraldajaid igati.
“Rahalist abi me ei anna, küll aga garanteerime korraldajatele Eesti meistrivõistluste viimase etapi toimumise Saaremaal ja muidugi seisame selle eest, et osaleks palju välissõitjaid,” räägib Pallo.
ALVER KIVI

guest
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised