-11 C
Kuressaare
Pühapäev, 5. detsember 2021

Ainulaadne Maasilinna laev pääseb kuurist

Kitsastest oludest pääsemise lootuse on Meremuuseumile ja Orissaare vallale andnud Soome disainer Ristomatti Ratia, kes tahab ligikaudu 6 hektari suurusele Illiku laiule maad osta ja piirkonna turismile avada.
Ratia on kohalikele vallaametnikele ning merekultuuri arendajatele kinnitanud, et kavatseb ise koos teiste investoritega toetada hoone ehitamist 1987. aastal merepõhjast üles tõstetud 16. sajandist pärit laevavrakile.
Tollal merepoolsest küljest suurte klaasist akendega mõeldud esindushoone asemel on vrakk tänaseni eterniitkatusega kuuris, mis omal ajal kiiruga ehitati. Ajutine katusealune pandi püsti kolmeaastase arvestusega, kuid vaatamata mitmetele pingutustele pole korraliku hoone jaoks raha kokku saadud.
Saaremaa Merekultuuri Seltsi esimees Bruno Pao ütles, et kuigi vrakk on kindlalt konserveeritud ja hästi ilma eest kaitstud, ei pea see kuur üle kolme aasta enam vastu. Ta loodab, et ehk saab nüüd tänu uuele asjahuvilisele ruumikitsikusest üle.
“Nõukogude aja lõpus tegime isegi projekti, mille järgi oleks Maasilinna kõrvale rajatud paadiehituse keskus ning selle keskmes hoones olekski olnud ajaloolise laeva vrakk,” rääkis Pao. “See projekt jäigi riiulile tolmu koguma.”
Orissaare vallavanem Raimu Aardam ütles, et Ratia on omal initsiatiivil koostama hakanud Illiku laiu detailplaneeringut, kus on muu hulgas peal uued spordirajatised, kohvik, paadisadamad. Laevavraki uueks asukohaks on seal märgitud laiu keskel asuva endise paadikuuri naabrus.
“Valla üks tingimus ongi see, et Maasi laevavrakile tuleb seal koht leida,” lausus Aardam. “Oleme endiselt seisukohal, et laev peab jääma Orissaare valda.”
Tegelikkuses kuulub laevavrakk Meremuuseumile, kuid asutuse teaduri ja allveearheoloogi Vello Mässi sõnul pole neilgi midagi selle vastu, kui keegi teine laeva rekonstrueerimiseks ja eksponeerimiseks ruumika halli ehitab.
Vraki ülestõstmise juures olnud ja seda põhjalikult uurinud Mäss märkis, et kõige olulisem on kogu loo juures ikkagi see, et inimesed tulevikus oma silmaga näeksid, milline saarlaste ehitatud laev kunagi välja nägi.
MARKO PÜÜA
Postimees

guest
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised