-9 C
Kuressaare
Pühapäev, 5. detsember 2021

Illikul saab veel näha raudteed

Ehitajateks on kohalikud, st. Orissaare mehed. “Ühendame Muhu raudtee abil Saaremaaga, muidu nad paganad ei taha Orissaare vallaga ühte heita,” seletavad mulle ehitajad ning lisavad:
“Peaasi, et hiidlased sellest teada ei saaks – hakkavad kah ehitama, et muhulasi oma külge meelitada.”
Raudtee ehitamise seletus on muidugi nali, seotud haldusreformiga. Tegelikult ehitatakse aga Illikule slippi, mis äraseletatult on rööbastega kaldtee, mida mööda veetakse väiksemaid laevu veest välja ja lastakse vette.
Laev sõidab veest väljatõmbamiseks alusvankrile, mis asub slipiteel ning elektrivintsi abil mööda relsse koos laevaga kaldale tõmmatakse. Sellisel alusvannil seisab kaldal praegugi Aurelia – Orissaare mereklassi õppelaev. Sügisel tõmmati see kuidagi üles mööda vana slipiteed, mis ehitati kümmekond aastat tagasi ning enne talve tulekut lammutati ning veest välja tõmmati.
“Võrreldes esimese ehitamisega on praeguse tegemine juba palju kergem,” rääkis Aurelia kapten ja slipiehitaja Väino Viil.
“Siis tegime kõik ühiskondlikus korras, polnud õigeid liipreid ega midagi. Nüüd on raha ja materjalid olemas,” lisas ta.
Raha tuleb Orissaare vallalt. Sügisel käis kohal ka Watermaster ning süvendas ja tasandas slipialust merepõhja. Varem oli Aurelia sisse – ja väljatõmbamine võimalik vaid kõrge veeseisu korral.
Praeguseks on uus slipitee peaaegu valmis ning jää sulamisel vajub sellest suurem osa merepõhja. Merejääl paistab ta aga nagu raudtee, ainult rööpavahe on suurem – 2,5 meetrit. Paljukest see tavaline saarlane raudteest või selle ehitamisest aga üldse teab. Nii võib ehitajate vigurijuttu kuuldes ka kergesti haneks minna.
Korraliku slipitee valmimine Illikul võib siia tulevikus kohale meelitada hulgaliselt väiksemaid aluseid, kui vajadus laev kaldale tõmmata. See saaks omapoolseks süstiks kogu Illiku edasisele arengule.
ORMI SULG

guest
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised