-2.8 C
Kuressaare
Neljapäev, 9. detsember 2021

Jää ei ole sel talvel veel Roomassaare sadamatööd seganud

Roomassaare sadama direktor Renno Tammleht, kas tänavu talvel on rohkem puitu välja veetud kui eelmistel aastatel?
Teeme oma töös kokkuvõtteid aastate lõikes ja andmed näitavad, et kui 1999. a veeti Roomassaare sadama kaudu välja 29 800 tonni puitu, siis 2000. a juba 66 700 tonni – nii et puidu väljaveo maht on oluliselt kasvanud.
Lõputult need kogused muidugi kasvada ei saa. Puidufirmad, kes meie sadama kaudu metsa välja veavad, prognoosivad, et ka sel aastal puidu väljavedu natuke kasvab, aga jääb siis lähiaastateks umbes samale tasemele.
Põhiliselt läheb välja paberipuit, palki oli 2000. aastal puidu ekspordist 7 protsenti.
Lõviosa puidust tuleb kahe Saaremaa firma, Reta Puidu ja Meikra Transi kaudu. Eelmisel sügisel hakkas Saaremaal puitu varuma ka Hiiu Puu.
Aasta lõikes ongi sadama kaubavedudes esikohal puit, järgnevad turvas, naftasaadused ja Saare EPT – s valmistatud metallkonteinerid.
Varasematel aastatel pole sadamas nii palju puiduvirnu näha olnud.
Varem ei olnud meil sellist suurt ladustamise platsi. Eelmisel suvel sai valmis kaubakai viimane järk ja nüüd on ruumi tunduvalt rohkem. See teeb laevade laadimise ladusamaks, kui puitu on piisavalt ees – tihti on probleemiks, et sadamakraanad jõuavad kiiremini puitu laadida kui kaubavedajad ette tuua.
Sadamas puidu ladustamine peaks seda probleemi leevendama. Kevade poole, kui sadamas aktiivistub ka muu tegevus, me puitu enam nii laialt ei ladusta.
Kuidas sadama jääolud sel talvel on olnud?
Praegu on sadamas 10 – 15 cm jääd ja sadamat on võimalik lahti hoida puksiiri abil. Siiani pole jää sadama tööd takistanud, kuid sel nädalal on olukord muutunud mõnevõrra keerulisemaks. Lõunakaartest puhuvad tugevad tuuled kuhjavad jää laevateedele ja see takistab oluliselt laevaliiklust.
Millises olukorras on sadama kraanad?
Meil on kaks kraanat ja arvu poolest sellest piisab, kuid need on üsna vanad. Mõtted liiguvad selles suunas, et peaksime oma laadimistehnoloogiat natuke muutma.
Praegu laadime nii, et ühe laeva juures on töös kaks kraanat ja 10 inimest. Kui tuua siia kaasaegne laadur, siis läheks vaja ainult ühte kuni kahte inimest. Ka ohutus oleks sellise laaduri puhul oluliselt suurem ning ilmastiku mõjud ei oleks nii määravad.
Kuna tegemist on väga kalli, ca 5 miljonit maksva riistapuuga, siis peame kaaluma nii ostmise kui sama teenuse tellimise vahel. Umbropsu me aga olemasolevaid kraanasid maha võtma ei hakka.
Küll aga võtsite maha jahisadama hoone. Mis sellest saab?
See ootab kevadet. Siis viime sadamahoone Ruhnu ja paneme ülesse Ringsu sadamasse, et jahtidega tulijad saaksid saunas ja du&eth,i all käia.
Roomassaare uus jahisadama hoone saab valmis mai alguseks.
Käivad jutud, et Roomassaare sadama uus ellinguhoone sai kogemata liiga madal ja jahid ei mahu sisse.
Väiksemad jahid mahuvad, aga suuremad, mida Saaremaa Merispordi Seltsi liikmetel on vaid kolm tükki, tõesti ei mahu ellinguhoone uksest sisse, sest uks on natuke madal. Suvel loodame selle vea parandada ja ukse veidi kõrgemaks teha.
Mida see kaasa tõi, et Saaremaa Merispordi Selts Nasvalt Roomassaarde üle kolis?
See tõi kaasa jahisadamale omast melu, saginat, ka kohalikud regatid algavad ja lõpevad nüüd Roomassaares.
Kas vastab tõele, et plaanis on avada Roomassaare – Riia laevaliin?
On üsna reaalne võimalus, et liin hakkab tööle mai alguses. Me oleme läbirääkimisi pidanud ühe Taani firmaga, kes otsib laeva ja kõik muu sellega kaasneva. Minu teada on nad Kuressaares kontori üürinud ja otsivad personali – tundub, et nad võtavad laevaliini asja üsna tõsiselt.
Tõsist eeltööd on see firma teinud ka Riias. Arvatavasti hakkab Riia vahet sõitma katamaraan – tüüpi laev, mis võtab peale ainult reisijad.
Usun, et sellel liinil on perspektiivi, aga keegi peab liini sissesõitmise aja üle elama.
Kas Roomassaare sadama on nüüd enam-vähem valmis?
Päris valmis ei saa sadam ilmselt kunagi.
Praegu on veel mitu plaani seoses võimaliku Riia liiniga. On vaja ehitada väike piirivalve – ja tolliterminal, maha märkida sõidukite parkimiskohad.
Jahisadam hakkab kitsaks jääma, lisaks praegusele ujuvkaile tuleb juurde veel teine ujuvkai.
Selleks on vaja kevadel natuke jahisadama akvatooriumi süvendada.
Kaubasadama poolel on võimalus veel mõni laevakoht juurde ehitada, aga otsest vajadust selleks momendil pole.
Roomassaare sadama lähedal seisab tondilossina endine Tongri öömaja.
Hoone kuulus riigile, kelle esindajana teede – ja sideminister andis selle aktsiakapitali suurendamise teel üle AS – ile Saarte Liinid, kes omakorda lülitas hoone Roomassaare sadama koosseisu.
Natuke meil selle majaga plaane on, aga hetkel seisab kõik raha taga. Tähtis on, et maja ja selle ümbrus korda saaksid ja et see ei tooks sadamale mingeid suuri lisakulusid.
Maja kasutusfunktsiooni üle tuleb tõsiselt järele mõelda. Ütleme nii, et aastal 2001 arendaksime veel jahisadamat ja looksime tingimused reisiliikluseks, aastal 2002 tahaksime selle majaga tegeleda.
HELI SALONG

guest
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised