-2 C
Kuressaare
Pühapäev, 28. november 2021

Saarlased laevaliikluse pärast tülis

Koosolekul tõdeti teede – ja sideministeeriumi (TSM) nõrka tööd mitmete oluliste küsimuste lahendamisel.
Kui teede – ja sideminister Toivo Jürgenson moodustas möödunud aasta lõpul uue hinnakomisjoni, kutsus ta selles osalema ka uusi liikmeid. Vähemalt kaks neist, Toivo Alt ja Mart Tamm, usuvad, et Saaremaa Laevakompaniid (SLK) ei kummita mitte rahapuudus, vaid raha mittesihipärane kasutamine. Kompanii juhtkond ei ole sellega nõus.
Saaremaa Laevakompanii juht Tõnis Rihvk möönis eile, et laevakompanii on saanud kuulsaks negatiivses foonis, kahjuks pole neil selleks aastaks ikka veel teada muid arve peale riigi toetuse.
Vallavanemad ei saa enamaltjaolt veel aru, mille nimel võitlus käib, küll aga on nad eranditult piletihinna tõusu vastu.
Maavanem Jüri Saarütles, et eelmine hinnakomisjon oli halb, kuna sinna kuulusid erinevate ministeeriumide keskastme – ametnikud. Hinna – ehk tariifikomisjon on varem ja ka nüüd kokku võetud siis, kui tõstatub piletihinna küsimus, muud funktsiooni komisjonil polegi. Maavanem lubas TSM – le teha taotluse, et töötataks välja kontseptsioon, milliste printsiipide alusel Eesti riik korraldab transporti saartele. Praegu pole selge, kas rakendatakse teepikenduse põhimõtet.
SLK omanik Vjatsheslav Leedopalus kõigil olla täpne sõnastustes.
“Ei ole mingeid dotatsioone, annetusi ega kingitusi, on olemas toetus. Ühistranspordi seaduse järgi peavad kulud olema kaetud piletitulu ja toetusega,” rääkis ta. “Audiitori määrab omanik. Et võtta maha pingeid, lasime sisse PwC. Audiitor on seotud vandega, ta ei tohi levitada numbreid, millised kulud lähevad siia või sinna. Ministeerium pöördus meie poole, kas nad võivad auditit tutvustada hinnakomisjoni liikmetele. Me andsime nõusoleku, nüüd aga levitatakse kuuldust, et luuakse uut laevakompaniid. Ükskord peab see ekspertide jutt ära lõppema, me peame rahulikult hakkama tööd tegema,” ütles Leedo.
Riigikogu liige Laine Tarvison minister Jürgensonile esitanud kaks arupärimist ja Riigikogu infotunnis ka ühe küsimuse ühistranspordi seaduse täitmise kohta.
“Ma ei tea, millega ministeeriumis mehed tegelevad. Möödunud aasta algul ütles Jürgenson, et toetab väina ületamisel maanteepikenduse põhimõtteid ja konkurentsi laevaliinidel ning lubas ümarlaua kokku kutsuda,” muretses Tarvis.
Veel avaldas ta kahetsust, et saarlased iseendale vastu töötavad. “Eelmisel aastal tegin ma toetusetaotluse ja see läks Riigikogus läbi, tänavu ei läinud. Minu vastas on reformikad. See on nagu herilasepesa, kui rääkida saarte transpordi toetamisest. Meie ülesanne on lõpetada üksteise torpedeerimine ja võidelda ühise eesmärgi nimel,” manitses Tarvis.
Riigikogu liige Vambo Kaalväitis, et saarlaste üksteise mustamise tõttu ajakirjanduses ei läinud selle aasta riigieelarvesse sisse 8 – 10 miljoni kroonine dotatsioonitõus.
“Selle raha eest oleks saanud praami reisijapileti hinna juures rakendada maanteepikenduse põhimõtet ehk bussipileti hinda. Hiiumaal maksab maakonnasisese bussiliini kilomeeter 60 senti, Kuivastu – Virtsu liini pikkus on ligi 10 km, seega läheks sinna 6 krooni. Vähemalt 20 krooni asemel oleksime saanud poole odavama hinna ja Rohuküla – Heltermaa liinil senise 35 krooni asemel 20 krooni,” ütles Kaal.
Salme vallavanem Kalmer Poopuuimestas rahvaasemiku jutu peale.
“On ikka ime küll, et Riigikogu võtab mingi ajalehearvamuse peale dotatsiooni maha. Ju ikka SLK tegi arvutusliku taotluse ja riik kui tellija peaks nendevahelises lepingus täpsustama, kuidas kulusid katta,” märkis ta.
Kuressaare linnapea Jaanus Tamkivituletas eilsel istungil meelde, et sama asja, SLK eelarvet, arutas SOL juba poolteist aastat tagasi, aga siis läks märksa leebemalt.
“Tookord jõudsime arusaamisele, et oleks vaja välja töötada hinnakujunduse alused, millega SLK oli ka nõus. Selgub, et poolteise aasta jooksul pole keegi neid välja töötanud. Tänane koosolek oleks pidanud toimuma läinud jaanipäeva paiku, nüüd tuleks aga arutada 2002. aasta piletihindu. Me ei tea, mida SLK – lt tellitakse ja kui palju selle eest makstakse. Sellest aastast on lisandunud avaliku teabe seadus, mille ees kergelt värisevad nii riigi – kui omavalitsusasutused ja monopoolsed ettevõtted,” rääkis Kuressaare linnapea.
Orissaare vallavanem Raimu Aardam tuletas meelde, et SOL – i läinud aasta 13. jaanuari kirjas TSM – ile paluti välja töötada saarte transpordi põhimõtted. Vastust sellele pole siiani. Nii nagu palutud kohtumist ministeeriumi esindajatega.
“Ei saa öelda, et SOL on vaadanud asja kõrvalt, oleme tahtnud teha ministeeriumiga koostööd, kuid meid pole kuulda võetud. Tänasest jutuajamisest on välja tulnud, et laevakompanii on kasutanud kõiki võimalusi, samas seadusi mitte rikkudes. Ministeerium aga on asja jätnud lonti. Võibolla hinnakomisjoni ülesanne on paika panna kesktee, et saarlased ei saaks peksa,” rääkis Aardam.
VELJO KUIVJÕGI

guest
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised