12 C
Kuressaare
Laupäev, 28. mai 2022

Saaremaa Laevakompanii liinileping ohus

Teede- ja sideministeeriumi ametnike tellitud mitteametlik juriidiline eksperthinnang selgitas, et jaanuaris lahkuma sunnitud ministeeriumi kantsler Ruth Martin ületas kuus aastat tagasi võimupiire, kui sõlmis Saaremaa Laevakompaniiga lepingu, mis tagas firmale õiguse korraldada saarte ja mandri vahelist laevaühendust.
Martini allkirjastatud leping kohustas riiki doteerima laevakompaniid laevaühenduse käigushoidmise eest kümnete miljonite kroonidega aastas.
“Õigus liinilepingule alla kirjutada oli tollasel ministril Andi Meistril ning kuna riigile võeti kohustusi, pidanuks lepingu heaks kiitma ka valitsus ja riigikogu,” lausus eksperthinnangu andnud juriste esindav Riigikogu liige, reformierakondlane Meelis Atonen. Tema sõnul soovitavad juristid ministeeriumile leping vaidlustada.
“Mina hakkaks küll protsessima, sest seni on Saaremaa Laevakompanii doteerimisega lood väga segased, kuna puudub läbipaistvus raha kulutamise osas,” lisas Atonen. Tema sõnul soovis ministeerium mitteametlikku eksperthinnangut tellides kompida, kas liinilepingu vaidlustamisele on mõtet anda ametlik käik.
Ruth Martini sõnul tekkis probleem liinilepingu seaduslikkuse üle juba 1995. aastal. “Palusin siis advokaadibürool Raidla ja Partnerid anda juriidiline hinnang liinilepingule ning nemad leidsid, et see ei ole seadusega vastuolus,” lausus Martin. Tema väitel lähtus ta lepingut allkirjastades põhimõttest, et mandri ja saarte laevaühendus hakkaks võimalikult kiiresti normaalselt toimima.
Teede- ja sideministri nõuniku Andrus Villemi kinnitusel soovib ministeerium juhul, kui liinileping on õigustühine, lepingut lõpetada või muuta. “See tähendaks uue konkursi korraldamist mandri ja saarte vahelise laevaliikluse korraldaja leidmiseks ning näiteks võib juhtuda, et Saaremaa Laevakompanii kõrvale tuleb reise korraldama veel mõni firma,” ütles Villem. Tema sõnul vajab praegune laevaliikluskorraldus igal juhul muutmist.
Märtsi keskel arutab liinilepinguga seonduvat valitsuskoalitsioon ning seejärel alustab ministeerium laevakompaniiga läbirääkimisi lepingu muutmiseks või lõpetamiseks. Kohtusse minekut püüab ministeerium vältida ning soovib pigem leida uut lahendust, kuidas parvlaevaliiklust järgmistel aastatel korraldada ja doteerida.
Saaremaa Laevakompanii tegevdirektor Tõnis Rihvk lausus, et liinilepingut on riigi initsiatiivil vaadatud üle kolm-neli korda ning kordagi pole leitud, et see on sõlmitud valesti. “Siiamaani on leping vett pidanud ning ma ei näe põhjust miks ta ei peaks ka tulevikus vett pidama,” ütles Rihvk.
Eesti Päevalehe andmeil sõdib kõige rohkem praeguse doteerimise korra vastu Reformierakond, kes soovib praamiühenduse korra muutmist ning monopoli lõhkumist. “Põhiküsimus puudutab doteerimiskorra muutmist,” lausus Meelis Atonen. “Riik ei tohiks maksta laevakompaniile dotatsiooni otse kätte, vaid see peaks käima läbi kohalike omavalitsuste. See aitaks muuta laevakompanii rahaasju läbipaistvamaks.”
OLIVER RAND
Eesti Päevaleht

guest
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
12,899JälgijatMeeldib

Viimased uudised